Gloednieuwe Tracer 9: opwindende intelligentie

Meer vermogen, lichter en grotere veelzijdigheid

Nieuwe TRACER 9 en TRACER 9 GT

 

Roads of Life

“Roads of Life” is het kernconcept achter het Sport Touring segment van Yamaha. Het wil alle types van motorrijders samenbrengen die hetzelfde doel nastreven. Ontdek nieuwe wegen. Creëer nieuwe herinneringen. Weinig andere vormen van personenvervoer bieden hetzelfde gevoel van totale vrijheid dat elke rit op een motorfiets garandeert. En geen enkel ander voertuig komt in de buurt van de opwinding en sensatie die het rijden op twee wielen meebrengt.

Elke Yamaha Sport Touring werd speciaal ontworpen om een ogenblikkelijke en toegankelijke ontsnappingsroute uit de dagelijkse routine te bieden door iedereen de kans te geven om zijn hoofd leeg te maken en te genieten van de wonderen van een natuurlijke omgeving. Vandaag hebben we het, meer dan ooit, nodig om snel even alles te vergeten en een nieuwe wereld te creëren waar we ons lot zelf in handen hebben en echt kunnen leven.

Ontdek de Roads of Life, creëer herinneringen voor de rest van je leven en vind onderweg nieuwe vrienden. Het dynamische Sport Touring gamma van Yamaha bevat modellen met twee en met drie wielen en biedt de kracht om onze manier van leven te veranderen door verafgelegen plaatsen toegankelijker te maken voor iedereen.
 

Originele Tracer 900: het perfecte evenwicht tussen sport en touring

In 2015 werd de eerste Yamaha Tracer 900 gelanceerd in Europa. Hij veranderde meteen de visie op de Sport Touring klasse voor talrijke motorrijders. De originele Tracer 900 leverde immers niet alleen de sensationele prestaties van een sportmotor, maar bood ook indrukwekkende mogelijkheden voor lange touring ritten. Hij was bovendien ideaal geschikt voor pendelverkeer. Hij kende dan ook veel succes bij talrijke nieuwe klanten van alle leeftijden en met verschillende achtergronden.

Na de lancering in 2018 van een EU4 model van de tweede generatie had de Tracer 900 definitief zijn plaats veroverd als leider in de Sport Touring klasse. In 2019 werden al driemaal zoveel exemplaren verkocht als van zijn dichtste rivaal. Deze bijzonder aanpasbare motorfiets wordt vandaag beschouwd als de definitieve Sport Touring en is een van de belangrijkste modellen van het Yamaha gamma.


 

Gloednieuwe Tracer 9: ultieme sportieve veelzijdigheid

Vijf jaar na de lancering van het originele model heeft Yamaha gloednieuwe versies gecreëerd van deze ultieme multi-inzetbare motorfietsen. Ze werden speciaal ontworpen om de positie van dit model als de favoriete Sport Touring in Europa te herbevestigen en om deze categorie aantrekkelijker te maken voor een nieuwe generatie van motorrijders.

De gloednieuwe TRACER 9 en TRACER 9 GT zijn lichter, krachtiger en uitzonderlijk veelzijdig. Ze beschikken ook over de meest geavanceerde technologie waarmee een Yamaha Sport Touring ooit werd uitgerust, maar blijven trouw aan de “Sportief hart, touring ziel”-filosofie die de leidersplaats opgeleverd heeft in hun klasse. Deze nieuwe motorfietsen bieden de ultieme sportieve veelzijdigheid met een combinatie van nog opwindendere prestaties met meer touring mogelijkheden en hogere algemene specificaties.
 

Nieuwe EU5 890cc CP3-motor: opwindender, krachtiger, veelzijdiger

De gloednieuwe TRACER 9 wordt aangedreven door een hertekende 890cc CP3-motor met crossplane-technologie die lichter, krachtiger en meer geavanceerd is dan de originele krachtbron die het image van de Sports Touring klasse definitief heeft veranderd. Onze CP3-architectuur heeft de grondslag gelegd voor een volledig nieuwe motor.

Een sleutelelement van de nieuwe, grotere motor is dat dit veel hogere koppel van 9,5 kg-m / 93 Nm geproduceerd wordt bij 7.000 tpm of 1.500 tpm lager dan vroeger. Dit is goed voor een uitstekende acceleratie en snelle inhaalmogelijkheden. Naast deze aanzienlijke verhoging van het lineaire koppel, stijgt het vermogen van de grotere 890cc motor tot 119 pk bij 10.000 tpm, 4 pk meer dan vroeger. Dit is dus duidelijk een van de meest opwindende, krachtige en veelzijdige motorfietsen in zijn klasse.

De originele CP3-motor heeft vooral faam verworven door zijn lineair koppel, zijn uitstekende betrouwbaarheid en zijn verbazingwekkende veelzijdigheid die de rijder de mogelijkheid bieden om volop te genieten in elke situatie, van kronkelende bergwegen tot vrije snelwegen en druk stadsverkeer. Dit is een van de meest succesvolle ontwerpen uit de 65-jarige geschiedenis van Yamaha. De nieuwe TRACER 9 motor is sneller, sterker en geavanceerder, en is een waardige opvolger van de originele motor. Ondanks zijn grotere inhoud, weegt hij 1.700 g minder dan zijn voorganger en dit levert ook een bijdrage tot de betere wendbaarheid en veelzijdigheid van de nieuwe motorfiets.

Nieuw CF gegoten Deltabox chassis: sportievere wendbaarheid, betere stabiliteit

Het gloednieuwe CF gegoten Deltabox chassis van de TRACER 9 is lichter, compacter en wendbaarder. Bij het ontwerp werd vooral aandacht besteed aan de ultieme sportieve veelzijdigheid en aan een uitstekend comfort. Deze motorfiets verandert van ingesteldheid naargelang van de stemming van de rijder.

De herpositionering van de nieuwe 890cc CP3-motor is ook een belangrijke verbetering voor 2021. De motor werd nu onder een rechtere hoek van 52,3° gemonteerd. Bij het vorige model was die hoek 47,5°. Deze aanpassingen verbeteren de algemene balans van het lichte CF gegoten chassis en dit levert vooraan een grotere terreinfeedback en een sterker gevoel van tractie in de bochten op.

Langere swingarm met hoge stijfheid: meer stabiliteit, sportieve wendbaarheid

Om de hogere stijfheid en het compactere design van het nieuwe frame op te vangen, werd de TRACER 9 uitgerust met een volledig hertekende, lichte aluminium swingarm die binnen de buitenstructuur van het frame draait in tegenstelling tot de externe draaipunten van het vorige model. Hoewel hij uiterlijk sterk lijkt op het ontwerp van de 2021 MT-09, is de swingarm van de TRACER 9 60 mm langer. Net zoals de vorige TRACER 900 heeft hij dus een wielbasis van 1.500 mm.

Volledige bagagecapaciteit met 3 tassen: grotere flexibiliteit en wendbaarheid

Om zijn veelzijdigheid en touring mogelijkheden te optimaliseren, werd het nieuwe model ontworpen om in totaal drie harde koffers te kunnen meenemen. De TRACER 9 is geschikt voor om het even welke combinatie van zijkoffers en topkoffer. Voor de zijkoffers werd een systeem met een “zwevende houder” voorzien om de stabiliteit bij hoge snelheden te waarborgen en om de bewegingen van de bagage op de motorfiets te isoleren. Een wikkelhandgreep uit één stuk vergemakkelijkt de plaatsing van de topkoffer. Dankzij zijn lager gewicht en zijn betere sterkte, is dit gloednieuwe chassis bestand tegen een totaal gewicht van 193 kg voor rijders en bagage, een vermeerdering van 7% van het draagvermogen.

Toonaangevende elektronische hulpmiddelen voor de rijder: 6-assige IMU voor de ultieme besturing

De 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) van Yamaha werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de R1 en was nog nooit beschikbaar in het Yamaha Sport Touring gamma. Deze unit meet voortdurend de acceleratie van de TRACER 9 in de richtingen voor-achter, omhoog-omlaag en links-rechts, naast de hoeksnelheid waarmee de machine dompt, rolt en giert.

Sinds zijn eerste toepassing op de R1 in 2015, werd deze 6-assige IMU verder ontwikkeld en de unit op de nieuwe TRACER 9 is nu 50% kleiner en 40% lichter. Deze high-tech IMU stuurt voortdurend gegevens naar de ECU die alle gegevens in real time verwerkt en het Traction Control System (TCS), het Slide Control System (SCS), het voorwiel LIFt Control System (LIF) en het Brake Control system (BC) van de nieuwe TRACER effectief regelt.

Traction Control System (TCS)

Wanneer een mogelijk verlies van tractie van het achterwiel wordt gevoeld tijdens een acceleratie, krijgt de ECU deze gegevens van de IMU. Hij activeert dan de leunhoekgevoelige TCS en beperkt even de aandrijfkracht tot het achterwiel niet meer slipt. Dit intelligente systeem heeft drie toenemende interventieniveaus naarmate de leunhoek groter wordt. Dit geeft de rijder van de TRACER 9 het nodige vertrouwen bij acceleraties op vochtige of gladde wegen.

Slide Control System (SCS)

Wanneer de gegevens van de IMU voorspellen dat het achterwiel zijwaarts gaat slippen, past de ECU het vermogen aan tot de motorfiets weer volledig stabiel is. De SCS kan worden ingesteld op elk interventieniveau en kan, indien nodig, worden uitgeschakeld.

Voorwiel LIFt control system (LIF)

LIF geeft de rijder de mogelijkheid om een hoge mate van chassiscontrole te behouden tijdens een agressieve acceleratie door de hoek van het omhoog komen van het voorwiel aan te passen wanneer een lift gedetecteerd wordt door de IMU. Net zoals het SCS, heeft het LIF systeem drie selecteerbare interventieniveaus en kan het ook worden uitgeschakeld door de rijder.

Drie TCS/SCS/LIF-modusinstellingen

Om het volledige systeem gemakkelijk te begrijpen en gebruiksvriendelijk te houden, zijn er drie modusinstellingen beschikbaar voor de TRACER 9 rijder. In Modus 1 zijn de TCS, de SCS en de LIF alle vooringesteld op niveau 1. Dit is het laagste interventieniveau dat geschikt is voor een sportief en agressief rijgedrag. Wanneer je Modus 2 selecteert, zijn de TCS, de SCS en de LIF alle vooringesteld op niveau 2. Dit is een gematigd interventieniveau dat talrijke mogelijkheden biedt in verschillende omstandigheden. Modus 3 is de optie voor manuele instellingen waarin de rijder om het even welke combinatie van de 3 TCS-instellingen, van de 3 SCS-instellingen en UIT, en van de 3 LIF-instellingen en UIT, kan kiezen. Er zijn dus 48 verschillende combinaties mogelijk.

Brake Control systeem (BC)

De TRACER 9 is ook uitgerust met een Brake Control (BC) systeem met 2 modi dat zorgt voor een aanvullende stabiliteit van het chassis in noodremsituaties. De gegevens van de IMU worden permanent geanalyseerd en wanneer de rijder via de hendel te veel druk uitoefent op het voor- of achterwiel, wordt deze druk automatisch gemoduleerd door het BC-systeem.

De rijder kan kiezen tussen twee modi: BC1 is de standaard ABS-actieve modus die voorkomt dat het wiel blokkeert tijdens een noodrem wanneer de motor rechtop en rechtdoor rijdt. Bij een instelling op BC2 biedt het systeem een nog hoger interventieniveau door de remdruk te regelen wanneer de IMU voelt dat het chassis waarschijnlijk onstabiel zal worden in bepaalde situaties zoals bij het plotse remmen in een bocht.

Yamaha D-Mode: vier rijmodi voor elke situatie

Yamaha D-Mode biedt de rijder van de TRACER 9 vier rijmodi voor een groot aantal Sport Touring rijsituaties, een meer dan het vorige model. Modus 1 geeft een scherpere en meer agressieve motorrespons, modus 2 is de allround instelling voor vele situaties, modus 3 is goed voor een soepel gedrag, ideaal voor het ontspannen rijden, en de nieuwe modus 4 is perfect voor het rijden in vochtige weersomstandigheden.

Cruise control: ook lange ritten blijven bijzonder aangenaam

De TRACER 9 is nu standaard uitgerust met ongeveer dezelfde cruise control als het systeem op het vorige GT model. Ook lange ritten zijn nu ontspannen en aangenaam.

De cruise control kan worden geactiveerd als je met een snelheid van 50 km/u of meer rijdt en als je de 4de versnelling of hoger gebruikt. Zodra een snelheid geselecteerd is, kun je een hogere of lagere snelheid instellen in stappen van 2 km/u door één keer op de schakelaar te drukken of door hem ingedrukt te houden. Het systeem kan ogenblikkelijk worden gedeactiveerd door de remmen of de koppeling te gebruiken of door de gesloten gashendel naar voren te draaien.

Nieuw brandstoftoevoersysteem: groter 350 km+ bereik met sterkere prestaties

Het gloednieuwe brandstoftoevoersysteem van de TRACER 9 met brandstofinjectoren op de gasklepzijde is een andere belangrijke wijziging voor 2021. Vroeger waren ze direct op de cilinderkop gemonteerd. Gecombineerd met het gebruik van nieuwe, lichte interne motoronderdelen, verbetert het nieuwe brandstoftoevoersysteem het verbrandingsrendement en levert het een aanzienlijke daling met 9% van het brandstofverbruik op. Deze Sport Touring haalt op die manier een bereik van 350 km+ uit zijn brandstoftank van 18 liter zonder extra gewicht door een grotere brandstoftank.

Ride-by-wire APSG-gasklep: beter gevoel en betrouwbaarheid

De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) van de TRACER 9 is gebaseerd op een bijzonder geavanceerde, voor de R1M ontwikkelde technologie in de vorm van een nieuwe Accelerator Position Sensor Grip (APSG), een Ride-by-wire gasklep die een bijdrage levert tot het lagere gewicht van de motorfiets en een beter gevoel en meer betrouwbaarheid geeft.

Nieuw en uiterst efficiënt inlaat- en uitlaatsysteem: lager gewicht, meer sensatie!

De specificaties van een motorfiets vertellen natuurlijk veel over wat je mag verwachten van een machine, maar de cijfers vertellen nooit het volledige verhaal. De CP3-motor is al vermaard door de indrukwekkende combinatie van een lineair koppel met een prachtig uitlaatgeluid. De Yamaha ingenieurs hebben nu een grote inspanning geleverd om de volledige TRACER 9 rijervaring nog opwindender en sensationeler te maken bij alle snelheden.

De TRACER 9 is uitgerust met een nieuwe uitlaat met 1,5 kamer en dubbele uitlaatpijpen. Samen met de hertekende roestvrijstalen uitlaatbochten weegt de volledige uitlaat 1.400 g minder dan vroeger. Dit systeem levert een aanzienlijke bijdrage tot de centralisering van het gewicht om de machine nog wendbaarder te maken.

Verfijnde transmissie met verbeterde A&S-koppeling: beter gevoel, soepeler schakelend

De TRACER 9 is uitgerust met iets hogere 1ste en 2de overbrengingsverhoudingen die overeenstemmen met het hogere koppel bij lagere snelheden van de nieuwe motor. De schakelvork werd ook hertekend om het schakelen soepeler te laten verlopen. De A&S-koppeling werd bovendien gewijzigd. Er werd een nieuw materiaal gebruikt voor de frictieplaten en de nokkenashoek werd veranderd. De hendel kan nu vlotter worden bediend en het chassisgedrag tijdens het terugschakelen is nog zachter geworden. Dit alles levert een soepele, vlotte en tevreden rijervaring op.

Modelspecifieke motorbevestigingen: betere stabiliteit bij volledige belading

Het algemene design van het TRACER 9 frame gebruikt de nieuwe MT-09 als basis, maar de Yamaha ingenieurs hebben ook enkele model-specifieke componenten ontwikkeld die een belangrijke bijdrage leveren tot het halen van een uitstekende stabiliteit bij het rechtdoor rijden en van een grote wendbaarheid in de bochten bij een volledige belading.

De modelspecifieke motorbevestigingen voor de TRACER 9 werden ontwikkeld via Kanno Hyoka op basis van de percepties en de feedback van testrijders om de prestaties van de motor te kunnen evalueren. De TRACER 9 kreeg een unieke, dikkere constructie waarbij de linker- en rechtermotormontagebeugels en de topbevestiging ervoor zorgen dat de motor als dragend element helpt om een uitstekende stijfheidsbalans te creëren die de wendbaarheid optimaliseert, zelfs met een passagier en drie harde koffers.

Volgende-generatie design: wendbare, compacte en minimalistische carrosseriestijl

De volledig hertekende carrosserie van de gloednieuwe TRACER 9 is gebaseerd op het grote succes van de in Europa best verkopende Sport Touring en wil een zelfs nog meer sportief, dynamisch en veelzijdig geheel vormen.

Er werd zeel veel aandacht besteed aan de lay-out en aan de vorm van het bagagesysteem met 3 tassen, en de algemene look van de zijkoffers en van de topkoffer vult de sportieve en dynamische stijl van deze motorfiets perfect aan.

Een typisch kenmerk van de nieuwe TRACER 9 is het “pijl”-silhouet dat gevormd wordt door het windscherm, de frontkuip en de brandstoftankafdekking, en dat deze motorfiets een dynamische en functionele look geeft. De compacte, nieuwe, mono-focus, dubbele LED-koplampen, de doorlopende LED-verlichting en de dubbele TFT-meters versterken zijn geavanceerde technologie-look en onderstrepen de hoogwaardige specificaties van de TRACER 9.

Doorlopende LED-verlichting: uitstekende zichtbaarheid met dynamische nieuwe stijl

De nieuwe, “verborgen”, mono-focus, dubbele LED-koplampen zijn ingewerkt in de aerodynamische frontkuip om deze volgende-generatie Sport Touring een stoere en opvallende nieuwe look te geven die zijn echt dynamische en sportieve karakter onderstreept. Een LED-koplamp levert het dimlicht, de andere het grootlicht. Ze zorgen voor een uitstekende, naar voren gerichte verlichting met een gelijkmatige spreiding die zachter is aan de randen om de ogen van de rijder niet te belasten. Het dynamische nieuwe front is ook uitgerust met dubbele LED-standlichten die de indrukwekkende aanwezigheid van de TRACER 9 nog versterken.

Het design van het gloednieuwe LED-achterlicht is pure TRACER en omvat speciaal gevormde binnenlenzen die een zachter achter- en remlicht met een driedimensionaal effect opleveren om de ultramoderne stijl van de motorfiets te onderstrepen. De volledige LED-verlichting wordt aangevuld met compacte en lichte LED-richtingaanwijzers.

Twee 3,5 inch full colour TFT-meters: duidelijke en uitgebreide informatie

De gloednieuwe, dubbele, multifunctionele 3,5 inch TFT-meters geven zeer duidelijke informatie en bieden een intuïtieve rijder-interface waarbij de kritieke rijgegevens gescheiden worden van de functionele bedrijfsinformatie.

De belangrijkste rijgegevens bevinden zich op het linkerscherm, met onder meer een veelkleurige toerenteller van het bartype waarbij de kleur verandert naarmate het aantal tpm stijgt, een digitale snelheidsmeter, een brandstofmeter, een versnellingsindicator en een TCS-modusindicator. Het linkerscherm kan worden omgeschakeld naar de TCS-modus en het insteldisplay waar de rijder de gewenste interventiemodus voor zijn elektronische hulpmiddelen kan selecteren. Het rechterscherm is verdeeld in vier verschillende delen met onder meer de kilometerteller, rittellers 1 & 2, de temperatuurgegevens en nog andere informatie.

Ultralichte gespinsmede Yamaha wielen: grotere wendbaarheid en lichtere besturing

De gespinsmede wielen met 10 spaken en de assen met grote diameter van de nieuwe TRACER 9 zijn 700 g lichter dan bij het vorige model. Deze aanzienlijke verlaging van het oorspronkelijke gewicht levert een positieve bijdrage tot de wendbaarheid, de lichte besturing en de responsieve ophangingskarakteristieken van deze motorfiets.

Optimale veringsinstellingen: soepel, stabiel en comfortabel

De nieuwe hoogwaardige 41 mm voorvorken van de TRACER 9 kunnen snel en volledig worden ingesteld in functie van de rijomstandigheden en van de belading. Ze zijn 30 mm korter dan het vorige ontwerp omdat de pijp op het CF gegoten frame lager ligt.  

De achterwielophanging met regelbare achterschokdemper is voorzien van een nieuw stangenstelsel dat hertekend werd om de ruimte efficiënter te kunnen gebruiken en om het aan te passen aan de herziene swingarm en frame.

Gebalanceerde rijpositie: instelbaar in functie van de rijder en van de rijomstandigheden

De ruime en gebalanceerde rijpositie van de TRACER 9 waarborgt een zeer hoog comfortniveau. De ergonomie kan gemakkelijk worden aangepast in functie van een verschillende lichaamsbouw en rijstijl. Het nieuw ontwikkelde zadel voor de rijder werd 15 mm lager geplaatst dan bij het vorige model. De zithoogte met twee standen kan op een eenvoudige manier en zonder werktuigen worden veranderd. Je kunt de ergonomie nog meer veranderen door de voetsteunen 15 mm naar boven of naar beneden te brengen. De positie van het stuur kan ook 9 mm naar voren en 4 mm naar boven worden verplaatst door de richting van de stuurklemmen om te keren. Dit levert 8 verschillende rijposities op.

Breder, volledig verstelbaar windscherm: meer comfort, minder vermoeidheid

De TRACER 9 is uitgerust met een breed scherm dat een betere bescherming tegen de wind biedt en de vermoeidheid door belasting op lange ritten vermindert. Het kan over een afstand van 50 mm worden versteld met 10 stappen van 5 mm. Compacte en lichte schermpjes op het stuur beschermen de rijder ook tegen de wind en de weersomstandigheden.

Radiale hoofdremcilinder vooraan van het R1-type: meer vermogen met lineaire besturing

De TRACER 9 werd gebouwd op basis van extreem hoge standaardspecificaties en het gloednieuwe 2021 model is de eerste Yamaha Sport Touring die uitgerust is met een voorrem met radiale hoofdremcilinder van het R1-type. Dit high-tech remsysteem van de supersportklasse werd vervaardigd door Nissin en werkt met een zuiger die evenwijdig met de remhendel beweegt. Dit levert een meer lineair remgevoel op en geeft de rijder een hogere besturingsgraad.

Nieuwe Battlax T32 banden: uitstekende prestaties in vochtige en in droge omstandigheden

Yamaha en Bridgestone hebben de nieuwe Battlax T32 Sport Touring banden samen en specifiek voor de TRACER 9 ontwikkeld. Ze wilden een nieuwe band maken die een combinatie biedt van uitstekende prestaties in vochtige en in droge omstandigheden met een opvallende duurzaamheid en sterke prestaties in rechte stukken. Deze kwaliteiten passen perfect bij het veelzijdige karakter van deze nieuwe Sport Touring. De combinatie van een 120/70ZR17 voorwiel met een 180/55ZR17 achterwiel biedt een goede feedback met een precies gevoel. Op die manier kan de rijder van de TRACER 9 in alle weersomstandigheden genieten van een ultieme sportieve veelzijdigheid.

Note van de redactie:

Het verzekeren van deze Yamaha Tracer 9 of Yamaha Tracer 9 GT is zeer eenvoudig bij YOU Yamaha Motor Insurance. De officiële verzekering van Yamaha. Het verzekeren van deze Tracer 9 kan al vanaf €171 per jaar voor een BA dekking. Ook is het mogelijk om een mini of full Omnium af te sluiten voor deze motor. Benieuwd naar de kosten? Bereken hier uw premie. https://yamahamotorinsurance.be/premie-berekenen/