Gloednieuwe XSR900: Een herboren legende
De ultieme Faster Son van Yamaha
Het XSR Sport Heritage-gamma van Yamaha is uniek. Elk model is een eerbetoon aan enkele van de meest iconische motorfietsen en ontwerpen uit de rijke geschiedenis van het bedrijf en biedt prestatiegerichte rijders tegelijkertijd het allernieuwste op het vlak van motor- en chassistechnologie.
Deze speciale combinatie van oprecht respect voor het verleden, sterke prestaties en tijdloze schoonheid is de drijfveer van de Faster Sons-filosofie van Yamaha. Dit is perfect voor iedereen die van een fantastische rit wil genieten en er daarbij ook geweldig wil uitzien. Elk XSR-model biedt een selecte groep geïnformeerde rijders de vrijheid om hun individualiteit te benadrukken en vormt het ideale blanco canvas dat een eenvoudige aanpassing en personalisatie mogelijk maakt.
De vrijheid en de creativiteit die de XSR-modellen bieden, zijn zichtbaar in de vele unieke en prachtige Yard Built-projecten die de afgelopen 7 jaar uit de groeiende customwereld zijn voortgekomen. Ze inspireren niet alleen rijders, maar ook Yamaha op het vlak van design.
Na de presentatie van de eerste XSR900 in 2016 is het Sports Heritage-segment gegroeid en volwassener geworden en heeft het zich als een belangrijk segment op de Europese markt gevestigd. Nu is het tijd om de positie van de XSR900 als de ultieme Faster Son opnieuw te bevestigen met een motorfiets die de pioniersgeest van Yamaha belichaamt en tegelijkertijd het allernieuwste op het vlak van een uniek ontwerp, een opwindend rijkarakter en een exclusieve technologie biedt.
Race-erfgoed in combinatie met geavanceerde technologie
Het frame in Deltabox-stijl van de nieuwe generatie is een perfect voorbeeld van hoe de XSR900 als geen ander het Yamaha-erfgoeddesign met de nieuwste wegsporttechnologie combineert.
Draai de klok 40 jaar terug naar de jaren 80 en het Deltabox-frame was een radicale nieuwe technologie die de racewereld voorgoed veranderde. Yamaha stond al bekend om zijn innovatieve technologie die van het bedrijf een van de meest succesvolle namen in het racen had gemaakt en was ook de eerste fabrikant die afstand deed van het traditionele buizenframe en een design ontwikkelde dat in die tijd controversieel en gedurfd was. Met vele eindzeges in het Wereldkampioenschap op zijn naam heeft het Deltabox-frameontwerp zijn superioriteit zonder twijfel bewezen.
In de jaren tachtig werd het Deltabox-frameontwerp op veel Yamaha-wegmodellen geïntroduceerd en sindsdien werd het concept verder verfijnd en verbeterd. Dit is slechts één voorbeeld van de Faster Sons-filosofie: respect voor de oorsprong, leren van het verleden en vervolgens een nog beter product voor de moderne rijder ontwikkelen.
XSR900: Belichaming van de ware geest van Yamaha
De XSR900 is technologisch en esthetisch geïnspireerd door de jaren 80, een glorieuze en belangrijke periode in de geschiedenis van Yamaha, en is anders dan veel andere neo-retromodellen. Hij is namelijk veel meer dan gewoon vintage-geïnspireerd of een heropleving van een ouder model. Met het legendarische Deltabox-chassisontwerp in het hart van de motorfiets belichaamt de XSR900 de ware geest van Yamaha en geeft deze motorfiets vorm aan de geschiedenis, de idealen en de reputatie van het bedrijf.
Belangrijke kenmerken zoals de gespierde brandstoftank en de geventileerde kuipdelen zorgen voor een doelgericht ontwerp zonder overbodige elementen. Het erfgoed kan worden herleid naar de originele racers en sportmotorfietsen die de motorwereld vier decennia geleden hebben veranderd.
Een ontwerp waarbij de rijder centraal staat
Deze ontwerpen spreken niet alleen tot de oorsprong van Yamaha, maar maken ook deel uit van het erfgoed dat het bedrijf moet doorgeven. Het ontwerp of de prestaties moeten niet centraal staan, het gaat om de rijder. Bij de XSR900 is de positie van de pijp van het frame in Deltabox-stijl verlaagd en is de swingarm verlengd om de stabiliteit bij het rechtdoor rijden te verbeteren, terwijl de algemene stijfheid van de bovenste drievoudige klem, de bevestigingsbouten van het scharnierpunt van de achterbrug en de motorsteunen zijn geoptimaliseerd. Een puur roadsterplatform dat zowel bij casual als bij pittiger rijden zeer responsief is.
In combinatie met de historisch geïnspireerde rijpositie (de rijder zit bijna boven het achterwiel) zorgt dit voor een leuke rit die de zintuigen prikkelt. Het koppelgevoel van de krachtigere 889 cc CP3-motor en de directe verbinding met het gaspedaal maken deel uit van de charme van de motorfiets. Het nieuwe afgestemde uitlaatgeluid onderstreept het unieke en opwindende karakter van dit Sport Heritage-topmodel.
Met de nieuwste technologieën van Yamaha hebben de ingenieurs ervoor gezorgd dat de rijder actieve controle over de motorfiets kan ervaren en dat de XSR900 onmiddellijk en intuïtief op de individuele rijstijl van elke rijder reageert.
Nieuw aluminium frame in Deltabox-stijl: lichter, sterker, scherper
Een belangrijk kenmerk van de nieuwe XSR900 is het gebruik van een gloednieuw compact en lichtgewicht aluminium frame waarbij de allernieuwste productieprocessen zijn gebruikt om van dit frame een van de dunste, lichtste en meest compacte ontwerpen in zijn klasse te maken.
De longitudinale, laterale en torsiestijfheid zijn allemaal aanzienlijk toegenomen, wat leidt tot een betere stabiliteit bij het rechtdoor rijden zonder daarbij de wendbaarheid te beïnvloeden. De pijp is 30 mm lager geplaatst dan bij het vorige model voor een beter gevoel in de bochten. Hierdoor kan het stuur lager worden gemonteerd om de XSR900 een agressievere houding te geven. In combinatie met andere wijzigingen aan het chassis is er een vermindering van 14 % van de traagheid rond de stuuras in vergelijking met het vorige model, waardoor de rijder snel, nauwkeurig en zelfverzekerd bochten kan nemen.
Het nieuwe frame in Deltabox-stijl is gemaakt met de nieuwste Controlled Filling (CF)-technologie van Yamaha voor een uiterst nauwkeurige regeling van een aantal factoren waaronder malvacuüm, temperatuur en injectiesnelheid.
Deze geavanceerde Yamaha-exclusieve technologie maakt het mogelijk om complexe gegoten constructies te produceren die lichter en sterker kunnen worden gemaakt dan met traditionele gietmethodes. Het frame bestaat uit secties van verschillende diktes, zodat het stijfheidsniveau perfect bij de variërende belastingen op elk specifiek deel van het frame past. De wanddikte varieert tussen minimum 1,7 mm en maximum 3,5 mm en deze ‘afgestemde stijfheid’ geeft een uitstekend gevoel en feedback aan de rijder, waardoor de XSR900 een sportief en responsief rijgedrag biedt.
De stabiliteit bij het rechtdoor rijden is ook verbeterd door de montage van een aluminium swingarm met kokerprofiel die 55 mm langer is dan bij het vorige model waardoor de wielbasis nu 1.495 mm lang is. Er is ook een gloednieuw modelspecifiek subframe aanwezig. Samen met de langere swingarm benadrukt dit nieuwe subframe de styling die door de jaren 80 is beïnvloed en het lage silhouet van de XSR900. De nieuwe passagiersvoetsteunen kunnen dicht bij het subframe worden weggeklapt waardoor de strakke lijnen van deze hoogtechnologische Heritage Sport-motorfiets worden versterkt.
Afgestemde stijfheid: krachtig en licht
Niet alleen het frame profiteert van de afgestemde stijfheid, de ontwerpers van Yamaha hebben er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de XSR900 nog meer gevoel en feedback kan leveren. Terwijl het vorige model een swingarm gebruikte die buiten het frame scharnierde, gebruikt de nieuwe motorfiets een swingarmscharnier tussen de buitenste onderdelen van het chassis. Dit verbeterde ontwerp zorgt voor een smaller en stijver frame dan ooit tevoren.
Race-geïnspireerde brandstoftank en geventileerd kuipwerk
De brandstoftank van de XSR900 is geïnspireerd op de Grand Prix-wegracers van Yamaha uit de jaren 80 en is voorzien van luchtinlaten aan de voorkant die niet alleen de efficiëntie van de motor verbeteren, maar ook het krachtige gebrul van de inlaat bij hogere snelheden naar de rijder overbrengen.
De relatie tussen de gevormde brandstoftank van 15 liter en het gewelfde zadel zorgt voor een rijpositie verder achter het middelpunt van de motorfiets, bijna boven de achteras. Een lay-out die bijdraagt aan het unieke rijkarakter van de motorfiets en voor een ergonomische houding van de rijder zorgt. Veel aandacht ging uit naar de vorm van de onderdelen waarmee de rijder in contact komt, zoals de brandstoftank, het zadel en de positie van het stuur. Compacte geventileerde zijpanelen geven de XSR900 een minimalistische look en de vuldop in racestijl benadrukt het sportieve erfgoed van de motorfiets.
Krachtige remmen en vering: compromisloze technologie
De XSR900 is duidelijk van hoogwaardige onderdelen voorzien en de nieuwe radiale Brembo-hoofdremcilinder vooraan onderstreept de geavanceerde specificaties van de motorfiets die zijn zeer indrukwekkende sportieve potentieel ondersteunen. Met een zuiger die evenwijdig met de verstelbare remhendel beweegt, geeft dit systeem nauwkeurige feedback van de dubbele voorschijven van 298 mm en biedt het een ongeëvenaarde remkracht met een hoge mate aan controle. De aandacht voor detail is zichtbaar aan het prachtig gesmede rempedaal voor de achterschijf van 245 mm.
De vering is eersteklas en is voorzien van een volledig verstelbare KYB USD-voorvork met een gouden afwerking die de motorfiets nog mooier maakt. De achtervering is van het linktype en is voorzien van een naar voren hellende, verstelbare KYB-schokdemper die vrijwel aan het zicht is onttrokken om de achterkant een strak uiterlijk te geven.
Aluminium 10-spaaks gespinsmede velgen: de lichtste velgen van Yamaha ooit
Door de velgen van de nieuwe XSR900 met de Yamaha-exclusieve spinsmeedtechnologie te vervaardigen, is de voor-/achterwielset nu 700 gram lichter dan voorheen. Dit is een aanzienlijke vermindering van het onafgeveerde gewicht, wat voor een responsievere vering en meer wendbaarheid en stabiliteit zorgt. De lichtere velgen verminderen het traagheidsmoment aan de achterkant met 11 %, waardoor de nieuwe XSR900 veel responsiever aanvoelt, vooral in de bochten en bij het remmen.
Ronde LED-koplamp: combinatie van modern en retro
Een charmant kenmerk van de originele XSR900, de ronde koplamp, is er nog altijd maar nu op een hoger niveau met Full LED-functionaliteit. Naast de sterke lichtstraal met een brede horizontale bundel voor een uitstekend zicht wanneer u ’s nachts een bocht neemt, maakt de nieuwe LED-eenheid ook het gebruik van een veel kortere behuizing mogelijk. Koplampsteunen van geborsteld aluminium versterken het sterke en mechanische ontwerp van deze motorfiets en onderstrepen zijn status als belangrijkste Sport Heritage-model van Yamaha.
Om het historische race-imago te benadrukken, is de XSR900 met een ‘verborgen’ LED-achterlicht onder het gewelfde zadel uitgerust. LED-knipperlichten benadrukken de elegante en sportieve lijnen van deze krachtige Naked-motorfiets.
Hoogwaardige details, hoge bouwkwaliteit
De kwaliteit en de aandacht voor detail zijn vanuit elke hoek duidelijk zichtbaar. Het is duidelijk dat de ontwerpers van Yamaha nergens op hebben bespaard en geen compromissen hebben gesloten in hun missie om dit Sport Heritage-model van de volgende generatie te bouwen. Voor een kwalitatief, race-geïnspireerd imago is de cockpit verbeterd met een machinaal bewerkte drievoudige klem, geboorde vorkkappen en een aluminium XSR-logo. Andere kenmerken zijn onder meer een aluminium achterplaat met reliëf, gesmede voetbedieningen, zwarte remreservoirs en de spiegels aan het uiteinde van het stuur die laten zien dat deze motorfiets is om indruk te maken, en niet alleen op de rijder.
Nieuwe 889 cc CP3 EU5-motor: meer koppel, meer vermogen
Voor 2022 wordt de XSR900 aangedreven door een krachtigere 889 cc CP3-motor met grotere capaciteit die een sterker, lineair koppel produceert voor uitstekende acceleraties. Vergeleken met de vorige motor heeft de nieuwe motor een 3 mm langere slag voor een extra 43 cc. Nagenoeg alle belangrijke interne onderdelen werden opnieuw ontworpen en lichter gemaakt om dit een van de sterkst presterende motorfietsen in zijn klasse te maken.
Lichtere zuigers dragen bij aan het lagere gewicht van de motor (300 g minder dan voorheen, zonder de uitlaat). Deze veranderingen zorgen voor een toename van 4 pk tot 87,5 kW (119 pk) bij 10.000 tpm. Nog belangrijker is dat het koppel dat door deze motor wordt geproduceerd, die al bekend stond om zijn sterke en lineaire vermogen, aanzienlijk is toegenomen tot 93,0 Nm (9,5 kgf-m). Dit zorgt voor een toename van 6 % in koppel. Dit wordt bereikt bij slechts 7.000 tpm, d.w.z. 1.500 tpm lager dan bij het vorige model!
Rijders die al vertrouwd zijn met de moeiteloze acceleratie van de legendarische CP3-motor van Yamaha, een van de meeste verkochte motoren van Europa, zullen zeker meer dan onder de indruk zijn van de verbeterde prestaties van de nieuwe XSR900. Het staat vast dat de Sport Heritage-categorie een van de meest opwindende bestemmingen wordt voor een nieuw soort rijder die de tijdloze stijl waardeert en ook opwindende prestaties zoekt met de allernieuwste technologie.
Speciaal ontworpen geluidskwaliteit: voor alle zintuigen
De originele Yamaha CP3-motor is al een van de best klinkende motorfietsen op de weg, dat in een handomdraai te horen is. De geluidskwaliteit is iets dat de meeste rijders begrijpen en waarderen. De ingenieurs van Yamaha hebben veel tijd en moeite gestoken in hun zoektocht om een uitlaatsysteem te bouwen dat perfect op de inlaat is afgestemd en het vermogen heeft om het rauwe koppel en de immense opwinding van het motorblok van de XSR900 over te brengen.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe uitlaatsysteem reed het projectteam van Yamaha duizenden kilometers over bochtige wegen op zoek naar de perfecte uitlaat. De nieuwe uitlaat van de XSR900 heeft uitlaatbochten met een ongelijke lengte en tweezijdige uitlaten. Door veel met de grootte van de uitlaatdemper te experimenteren, werd het ideale geluid gevonden. Samen met het ontwerp met 3 kanalen en dubbele luchtinlaten werd hierdoor ook het geluid voor de rijder zelf perfect georkestreerd.
Bij het accelereren vanuit stilstand wordt de rijder omringd door het gegrom van de uitlaat. Deze sensatie neemt alleen maar toe wanneer hard wordt opgetrokken. Naarmate het motortoerental toeneemt, neemt het gebrul van de inlaat het over van de uitlaat voor een intens gevoel van opwinding. Hierdoor is deze 889 cc CP3-motor een genot om mee te rijden.
Lichter bedienbare A&S-koppeling: zelfverzekerde chassiscontrole
Om de aanzienlijk hogere koppelniveaus van de XSR900 aan te kunnen, is de A&S-koppeling opgewaardeerd met verschillende frictieplaten en is de nokkenashoek van de koppeling gewijzigd van 30 graden naar 33 graden. Deze veranderingen verminderen de belasting van de koppelingsveren en de koppeling voelt lichter aan bij de hendel, hoewel de motor meer koppel bij lagere motortoerentallen levert.
Door het terugkoppel te absorberen, zorgt de A&S-koppeling voor een rustiger en stabieler chassisgedrag tijdens het terugschakelen, waardoor de motor meer controle heeft bij het vertragen.
Geoptimaliseerde overbrengingsverhoudingen voor voortreffelijk gebalanceerde prestaties
Om het verhoogde vermogen en koppel van de XSR900 te evenaren, werd de zesversnellingsbak geoptimaliseerd met iets hogere overbrengingsverhoudingen, waarbij de 1e versnelling van 2.666 ->2.571 toeren loopt en de 2e versnelling van 2.000 -> 1.947. Deze wijzigingen zijn ontworpen als aanvulling op het toegenomen traagheidsmoment van de krukas en de herziene kenmerken van het brandstofinjectiesysteem en helpen bij het leveren van gebalanceerde prestaties met een sterk koppelgevoel.
Zeer geavanceerde elektronische systemen: ultieme controle van de rijder
De XSR900 is uitgerust met een van de meest indrukwekkende reeksen elektronische rijhulpsystemen ooit in de Sport Heritage-categorie. In 2015 was de R1 baanbrekend met zijn geavanceerde elektronica en 6 jaar later is dit systeem verder ontwikkeld en kleiner geworden.
6-assige IMU: technologie van de R-serie voor extreme sportprestaties
De kern van het nieuwe systeem van de XSR900 wordt gevormd door een 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) die twee sensoren gebruikt om de drieassige snelheid en drieassige versnelling te meten. Deze nieuwe eenheid is 50 % kleiner en 40 % lichter dan het originele R1-ontwerp uit 2015 en stuurt gegevens naar de ECU die de drie rijhulpmiddelen informeert: het hellingshoekgevoelige tractioncontrolsysteem, het Slide Control System (SCS) en het Lift Control System (LIF) voor het voorwiel.
Hellingshoekgevoelig tractioncontrolsysteem: vertrouwen in alle weeromstandigheden
De mate van interventie van het tractioncontrolsysteem wordt door de IMU in verhouding tot de hellingshoek berekend. De rijder kan een van de drie interventiemodi selecteren of het systeem volledig uitschakelen.
Slide Control System: ultieme controle
Het Slide Control System (SCS) was een openbaring toen R1-eigenaars de eerste rijders waren die het in actie mochten ervaren. Het systeem is een uiterst waardevolle aanwinst voor elke sportrijder en biedt de hoogste mate aan bestuurbaarheid. Wanneer een zijwaartse achterwielslip door de IMU wordt voorspeld, wordt het aandrijfvermogen aangepast om tractie te behouden. Net als bij TCS zijn er drie interventieniveaus en een schakelaar om het systeem uit te schakelen.
LIF antiwheelie: MotoGP-technologie voor de echte wereld
LIF is een antiwheeliesysteem waarmee het gedrag van de machine bij het snel wegrijden of hard accelereren wordt versoepeld. LIF is ontworpen om in harmonie met de andere elektronische regelsystemen te werken.
Brake Control: zekerheid in geval van nood
Het Brake Control-systeem van de XSR900 regelt en past de voor- en achterremdruk onafhankelijk aan om het onbedoeld blokkeren van de wielen te vermijden. BC1 is een standaard ABS-modus die wordt geactiveerd in noodstopsituaties waarbij de motorfiets rechtop rijdt, terwijl BC2 is ontworpen om de controle te behouden als de noodrem wordt toegepast wanneer de XSR900 in bochten leunt.
Quick Shifter System: vol gas
Het Quick Shift System (QSS) van de XSR900 tilt de prestaties naar een hoger niveau door de rijder in staat te stellen om vol gas zonder koppeling op te schakelen voor een optimale acceleratie en zonder koppeling terug te schakelen waardoor de stabiliteit en het ingaan van een bocht sterk worden verbeterd.
D-modus: de juiste kracht voor elke gelegenheid
De nieuwe XSR900 beschikt over vier D-modi voor het motorvermogen, terwijl het vorige model drie modi had. Modus 1 is de meest agressieve full-power-modus, terwijl de modi 2, 3 en 4 een steeds zachtere respons leveren, afhankelijk van de rijomstandigheden.
YCC-T: Draadloze draaigashendel van Yamaha
Terwijl de vorige XSR900 met een Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) was uitgerust, gaat het nieuwe model op het vlak van de technologie nog een stap verder met de toevoeging van een R1-type Acceleration Position Sensor Grip (APSG). Dit is een volledig ‘ride by wire’-systeem met een sensor in de draaigashendel die het traditionele gevoel van de gashendelveer nabootst en kabels overbodig maakt.
3,5 inch TFT-kleurenscherm: modern, duidelijk en nauwkeurig
De ronde LCD-eenheid van het vorige model is nu vervangen door een 3,5 inch TFT-kleurenscherm met veel hogere specificaties en een toerenteller met een staafdiagram die van kleur verandert bij een stijgend toerental en een configureerbare weergave van secundaire informatie. De selectie van de rijmodus is eenvoudig te regelen via de ergonomische schakelaars op het stuur.
Cruisecontrol: soms is het goed om te ontspannen
Een andere nieuwe functie die voor het eerst op de XSR900 te zien is, is cruisecontrol. Dit eenvoudig programmeerbare systeem maakt langere ritten nog aangenamer en heeft als bijkomend voordeel dat de rijder zijn ogen niet constant op de snelheidsmeter moet richten (in plaats van op de weg) om te vermijden dat hij de snelheidslimiet overschrijdt.
Historische door Yamaha Racing beïnvloede kleuren
Om de link met de innovatie en het succes uit de jaren 80 te versterken, wordt de nieuwe XSR900 gepresenteerd in een moderne interpretatie van de kenmerkende kleuren van GP-winnaar Christian Sarron. Christian hielp het succes van de Deltabox te benadrukken door in de jaren 80 geweldige prestaties te leveren. Deze prestaties resoneren nog steeds binnen Yamaha en inspireren het merk om elke dag beter te presteren. Die kleurstelling met een gewelfde stalen brandstoftank van 15 liter en het gewelfde zadel laat het Roadster-imago naadloos samensmelten met de details van een Racer. De kenmerkende opening tussen de tank en het zadel, de snelsluitingen en de verborgen passagiersvoetsteunen zorgen samen voor het unieke uiterlijk van de XSR900.
Technische kenmerken XSR900
- Historisch door Yamaha Racing beïnvloed ontwerp
- Hoogwaardige details en materialen
- Flexibele en ontspannen zitpositie
- Kenmerkende XSR LED-verlichting
- Verborgen LED-verlichting achteraan
- Moderne kijk op historische kleuren
- Pakket rijhulpsystemen, 6-assige IMU
- Tractioncontrol, Slide Control, Brake Control, Lift Control
- Veelzijdige 889 cc EU5 CP3-motor met hoog koppel
- QSS, cruisecontrol en A&S-koppeling
- Lichtgewicht CF gegoten chassis in Deltabox-stijl
- Lichte gespinsmede velgen
- Hoogwaardige verstelbare vering
- Dubbele voorschijven van 298 mm met Brembo-hoofdremcilinder
- Voetbedieningen van gesmeed aluminium
- XSR900-specifiek subframe met laag profiel en wegklapbare passagiersvoetsteunen
- Full LED-richtingaanwijzers
- Spiegels aan het uiteinde van het stuur
- Machinaal bewerkte drievoudige klem
- Racegeïnspireerde brandstoftank van 15 liter met vuldop in racestijl
Kleuren, beschikbaarheid en prijzen XSR900
De XSR900 is verkrijgbaar in Legend Blue, cyaan en geel met goudkleurige vorken en velgen en ook in Midnight Black met rode accenten en zwarte vorken en bedieningen.
Leveringen aan de Yamaha-dealers beginnen in maart 2022. Prijzen variëren per regio, en worden in een later stadium bekend gemaakt.
Note van de redactie:
Verzeker uw Yamaha best bij YOU Yamaha Motor Insurance. De officiële verzekeringsmakelaar van Yamaha.