De nieuwe XSR900 GP
Een mix van nostalgisch design en de nieuwste technologie
Het assortiment Sport Heritage is een eerbetoon aan enkele van de meest iconische motorfietsen uit de rijke geschiedenis van Yamaha door een nostalgisch ontwerp te combineren met de allernieuwste hoogwaardige motor- en chassistechnologie.
Elk XSR-model is geïnspireerd op enkele van de belangrijkste motorfietsen die Yamaha in zijn 68-jarige geschiedenis heeft gebouwd, maar er is geen compromis op het gebied van moderne prestaties door deze tijdloze schoonheid te combineren met de allernieuwste rijtechnologie.
Racen zit in het DNA van Yamaha. De Yamaha Motor Company neemt sinds het begin deel aan en wint motorraces, waarbij de grenzen van zowel mens als machine worden verlegd. Yamaha’s allereerste motorfiets, de YA-1, won de Mount Fuji Ascent Race in 1955, kort nadat het bedrijf was opgericht.
Sindsdien heeft Yamaha talloze overwinningen behaald op alle niveaus, van lokale amateurraces tot de koningsklasse van de Grand Prix.
De XSR900, die voor het eerst werd uitgebracht in 2016, heeft tijdloze tijd subtiele verwijzingen naar Yamaha’s racegeschiedenis en in 2021 ging de nieuwste generatie XSR900 nog een stap verder met duidelijke ontwerpelementen van racemachines uit de jaren tachtig en negentig, terwijl hij zijn positie als historische roadster handhaafde.
In 2024 neemt de knipoog naar Yamaha’s racetraditie verder toe met de introductie van de nieuwe XSR900 GP, die een eerbetoon is aan enkele van de meest gevierde racemachines uit Yamaha’s roemruchte verleden op een manier die nog nooit eerder in het assortiment van Sports Heritage is gezien.
De XSR900 GP combineert de Grand Prix-nostalgie uit de jaren 80 met de allernieuwste technologie, waaronder de iconische, koppelrijke 890cc CP3-motor, van de R1 afgeleide zesassige IMU en hellingsgevoelige rijhulp en belichaamt zo Yamaha’s racegeschiedenis zonder aan moderne prestaties in te leveren.
Het ‘Gouden Tijdperk’ van het Grand Prix-racen
Yamaha deed voor het eerst mee aan een wereldkampioenschap wegracen tijdens de Grand Prix van Frankrijk.
De eerste titel in de koningsklasse kwam voor Yamaha in de jaren zeventig, met Giacomo Agostini, en er volgden nog meer kampioenstitels later in het decennium.
Maar het was in de jaren tachtig dat Yamaha zijn erfenis veiligstelde in wat bekend zou worden als het ‘Gouden Tijdperk’ voor Grand Prix-racen. ‘King’ Kenny Roberts reed met zijn YZR500 in 1980 naar een derde opeenvolgende titel, maar na dat succes had Yamaha een aantal moeilijke seizoenen waarin hij met zijn rivalen om de suprematie vocht.
Dit leidde tot een heroverweging van de aanpak, met een focus die werd verlegd naar het ontwikkelen van racemotoren waarbij prioriteit werd gegeven aan het gevoel van de rijder met zijn machine.
Deze nieuwe strategie zou niet alleen de basis leggen voor verder Grand Prix-succes (Yamaha won tussen 1984 en 1992 zes 500cc Grand Prix-titels), maar de technologie die in deze periode werd ontwikkeld, heeft tot op de dag van vandaag de toekomst van de productiesportmotor vormgegeven.
Nadat ze in 1982 waren overgestapt op een slankere V4-motor, gingen de ingenieurs van Yamaha over op de ontwikkeling van een frame waarin deze krachtbron kon worden ondergebracht. Het idee was om een frame te maken met dezelfde breedte als de V4-motor en dat de motor als een kooi zou omhullen.
Dit markeerde de geboorte van wat het iconische Deltabox-frame zou worden, dat voor het eerst te zien was in de YZR500 OW61 Grand Prix-machine uit 1982. De Deltabox bood uitstekende stijfheid en feedback, precies daar waar een rijder dat het meest nodig had, en vormde zo’n belangrijke stap voorwaarts dat Yamaha deze slechts drie jaar later voor het eerst introduceerde op een productiemodel, waarbij de TZR250 de kenmerken van de YZR-fabrieksrace had.
En nu, veertig jaar later, vormt het frame in Deltabox-stijl nog steeds het hart van veel Yamaha-motorfietsen, waaronder de nieuwe XSR900 GP.
Ontstaan vanuit respect
Het van oorsprong Engelse spreekwoord ‘Manieren maken de man’ komt voort uit het begrip dat beleefdheid, goede manieren en respect essentieel zijn voor het behoud van goede menselijke interactie en relaties.
Het is dit concept dat het uitgangspunt vormde voor het ontwerp van de XSR900 GP, in harmonie met de filosofie van Faster Sons over respect voor de oorsprong, het leren van het verleden en het creëren van een betere machine voor de moderne rijder.
Het doel was niet om een replica te maken, maar in plaats daarvan met een model komen dat het grootste respect heeft voor het verleden, en tegelijkertijd kan wedijveren met de nieuwste prestaties en technologie. Dat is de XSR900 GP.
Een gevoel van nostalgie in elk detail
Kuipdelen geïnspireerd op de jaren 1980
Esthetisch gezien hebben Grand Prix-motoren in de jaren tachtig een belangrijke stap gezet, waarbij ze van de gewelfde carrosserie uit de jaren zeventig naar het ‘bollere’-ontwerp uit het midden van de jaren tachtig evolueerden. Deze vierkantere stroomlijnkappen zouden de trend voor het komende decennium bepalen, niet alleen op Grand Prix-niveau, maar ook op het gebied van productiemotoren.
De XSR900 GP heeft een bovenkuip die doet denken aan dit tijdperk, niet alleen met een duidelijke invloed van de YZR Grand Prix-motoren uit de jaren 80, maar ook met aantekeningen van de FZR- en TZR-productiesportmachines uit de late jaren tachtig en vroege jaren negentig. Om de look van een racefiets te behouden, is de ronde LED-koplamp van de XSR900 vervangen door een compacte lensmodule, netjes verborgen in de voorkuip, waardoor een gevoel van eenheid ontstaat met de voorkuip, terwijl de uitstekende verlichting behouden blijft.
De carrosserie is niet alleen qua uiterlijk een symbool van het verleden, maar de manier waarop deze is vastgezet is ook geïnspireerd op de jaren 80, met een buizenstructuur die de motorkap met het frame verbindt en rechte beugels die het dashboard ondersteunen waardoor een rijdersaanzicht ontstaat met een echte uitstraling van het gouden tijdperk.
Om het klassieke cockpitgevoel te benadrukken, wordt de bovenste kuipsteun ondersteund door een moerstructuur die identiek is aan die van de originele TZ250. In ware racestijl is deze structuur bevestigd met een bètapin, wat de eerste keer is dat Yamaha een dergelijke bevestiging gebruikt op een in serie geproduceerd productiemodel voor gebruik op de openbare weg.
De functie achter de overstap van de gewelfde motorkappen uit de jaren zeventig naar de meer vierkante stijl uit de jaren tachtig was om zowel de aerodynamische efficiëntie te verbeteren als de rijder te beschermen tegen de wind die voortkomt uit hogere prestaties, en bij de XSR900 GP is dit niet anders.
Terwijl de voorruit en de individuele handbeschermers een verwijzing naar de jaren tachtig zijn, gaat het niet alleen om uiterlijk. Het vermogen en de overbrengingsverhouding van de 890cc CP3-motor zijn identiek aan die van de XSR900, maar de structuur van de voorkuip van de XSR900 GP verhoogt zowel de acceleratie als de topsnelheid, terwijl de kanalen op de zijpanelen hitte van de radiateur efficiënt afvoeren om de koelprestaties te maximaliseren.
De zadelbekleding in bijpassende kleur past over het passagierszadel om de racelook compleet te maken met een vierkante achterkant in jaren 80-stijl die het achterlicht verbergt, terwijl een zadelstopper bovenop de zadelbekleding de rijder in positie houdt om het gevoel van acceleratie te versterken.
Kleuren die doen denken aan de Rainey-jaren
De XSR900 GP, met een van de meest iconische Yamaha Grand Prix-kleuren aller tijden, is verkrijgbaar in een historische kleurstelling geïnspireerd op de machines waarmee rijders als Wayne Rainey in de jaren tachtig en begin jaren negentig meerdere 500cc Grand Prix-wereldkampioenschappen hebben gereden, met authentieke gele nummerborden op zowel de voor- als achterkappen.
Het chassis en de zwenkarm in Deltabox-stijl zijn afgewerkt in zilver om het tijdperk van de prototypes uit de jaren 80 beter op te roepen en het karakter van het frame in Deltabox-stijl zelf te benadrukken.
Sportiever rijden
Race-stijl clip op het stuur
Het aparte ‘clip-on’-stuur draagt bij aan de cockpit in racerstijl en biedt een sportievere rijervaring.
Het herziene stuur verandert de zithouding ten opzichte van de XSR900 drastisch, waardoor de rijder verder naar voren op de machine komt in een sportievere zithouding, waardoor de belasting aan de voorkant toeneemt en het preciezere gevoel wordt geboden dat van een racemachine wordt verwacht.
Omdat het model echter niet puur gericht is op racen of circuitrijden, is ervoor gezorgd dat de rijpositie niet overmatig naar voren leunt, maar in plaats daarvan een evenwicht biedt waar men zonder ongemak op de weg van kan genieten. Het comfort wordt benadrukt via een dikkere, meer ondersteunende zitting.
De gegoten aluminium voetsteunen zijn in twee verschillende posities verstelbaar, maar zijn in de fabriek op de bovenste positie ingesteld om de sportievere rijpositie te benadrukken.
Afgestemde stevigheid
Om de extra belasting aan de voorkant van de machine op te vangen, als gevolg van de meer voorwaartse rijpositie, zijn op de XSR900 GP de gebieden rond het frame getuned om de stabiliteit in bochten te optimaliseren. Het subframe is ook versterkt ten opzichte van dat van de XSR900.
Om verder aan te sluiten bij deze door de voorkant geleide rijstijl is de XSR900 het enige CP3-model met een aluminium stuurpenas, die de stijfheid in het stuurgebied aanpast om de vaak tegenstrijdige gevoelens van lichtheid en stabiliteit beter in evenwicht te brengen bij het veranderen van richting of bij snel afremmen.
In combinatie met de lichtgewicht Spinforged-wielen en de nieuwe Bridgestone Battlax Hypersport S23-banden kan de rijder erop vertrouwen dat hij de XSR900 GP precies daar plaatst waar hij wil.
Ultramoderne technologie
Krachtige remmen en vering
In lijn met de mantra van het combineren van de stijl van gisteren met moderne technologie, beschikt de XSR900 GP over de nieuwste vering- en remcomponenten.
De KYB upside-down voorvork is volledig instelbaar wat betreft voorbelasting, compressiedemping en uitgaande demping, zodat de ideale opstelling kan worden gevonden voor het voorwiel. De link-type achterwielophanging bedient een naar voren hellende, volledig verstelbare KYB-schokdemper, vrijwel aan het zicht onttrokken, om de slanke en sportieve prestaties aan de achterkant te behouden. Dankzij de aanpassing van de voorbelasting op afstand wordt het aanpassen van de rit eenvoudig.
Een radiale hoofdremcilinder vooraan van Brembo onderstreept de geavanceerde specificaties van de motorfiets en ondersteunt het sportieve potentieel ervan, terwijl de remslangen zijn geoptimaliseerd om de remcontrole bij sportief rijden te verbeteren, vooral bij hardere remkrachten.
Yamaha Ride Control (YRC)
De mix van nostalgische stijl met de nieuwste hoogwaardige technologie wordt nog verder behouden en XSR900 GP-rijders kunnen hun rijervaring aanpassen via Yamaha Ride Control (YRC). Voor eenvoudiger gebruik zijn de motorvermogenskenmerken en rijhulpmiddelen geïntegreerd, zodat het elektronische interventieniveau snel kan worden aangepast aan de voorkeuren van de rijder en de wegomstandigheden.
Drie vooraf ingestelde geïntegreerde rijmodi, ‘SPORT’, ‘STREET’ en ‘RAIN’, bevatten fabrieksinstellingen met verschillende interventieniveaus voor alle omstandigheden. Deze worden aangevuld met twee Custom-instellingen, waarmee de rijder handmatig zijn eigen kracht- en interventie-instellingen kan selecteren voor de verschillende elektronisch geregelde, hellingsgevoelige rijhulpsystemen – die allemaal kunnen worden ingesteld met behulp van een smartphone via de MyRide-app.
5″ TFT-meter met volledige connectiviteit
Een nieuw vijf-inch TFT-kleurenscherm is ondergebracht in de cockpit in retro-stijl. Terwijl rijders kunnen kiezen uit vier verschillende thema’s die passen bij verschillende denkwijzen, verbetert een traditioneel toerentellerthema in analoge stijl, geïnspireerd op racemotoren van weleer, echt de rijervaring uit die tijd.
Voor een nog rijkere rijervaring is smartphone-connectiviteit standaard op de XSR900 GP via een ingebouwde Communication Control Unit (CCU), zodat rijders tijdens ritten verbonden kunnen blijven door hun smartphone aan hun machine te koppelen via de gratis MyRide Link-app. Naast het zien van oproep- en berichtmeldingen op het 5” TFT-scherm, wordt een nieuwe dimensie aan de rit toegevoegd door de mogelijkheid om oproepen te beantwoorden en naar muziek te luisteren via een Bluetooth-headset*. Eenmaal aangesloten kunnen rijders ook gebruik maken van het geïntegreerde Garmin StreetCross-navigatiesysteem, dat Turn-By-Turn-navigatie weergeeft op het 5” TFT-dashboard.
Er is ook de mogelijkheid om externe apparaten van stroom te voorzien via de nieuwe USB Type C-aansluiting nabij het dashboard.
*Bluetooth headset niet inbegrepen bij de motorfiets
Nieuw ergonomisch schakelmateriaal
Nieuwe geïntegreerde stuurschakelaars stellen de rijder in staat het bredere scala aan functies van de nieuwe XSR900 GP te bedienen, waaronder smartphone-connectiviteit, navigatie- en rijmodi en het opvragen van de verschillende menu-opties.
Met een duidelijk, logisch en eenvoudig ontwerp: de vorm, beweging en ergonomische indeling van de knoppen zijn ontworpen met intuïtieve beweging in gedachten, wat betekent dat rijders gemakkelijk langs de verschillende functies kunnen gaan.
Om de navigatie op drukke wegen te vergemakkelijken, zal een zachte klik op de richtingaanwijzerschakelaar de richtingaanwijzers drie keer laten knipperen voor gebruik bij het wisselen van rijstrook of wanneer slechts een korte indicatie nodig is. Als de schakelaar volledig wordt ingedrukt, blijft hij continu knipperen tot er 15 seconden verstreken zijn en als de machine meer dan 150 meter heeft afgelegd.
Een nieuwe ESS-functie (Emergency Stop Signal) reageert op plotseling remmen door de alarmlichten in te schakelen om weggebruikers achter het voertuig te waarschuwen als de motor in een noodsituatie met hoge snelheid tot stilstand komt.
Extra ondersteuning van geavanceerde zesassige IMU met hellingsgevoelige rijhulp
De hightech zesassige IMU van de XSR900 GP is rechtstreeks ontwikkeld op basis van de elektronische systemen op de R1 en meet voortdurend de versnelling in de richtingen voorwaarts, achterwaarts, omhoog en omlaag en links-rechts – evenals de hoeksnelheid in de pitch-, roll- en yaw-richting van de machine.
De zesassige IMU kan gegevens in realtime naar de ECU sturen, die het pakket elektronische rijhulpsystemen aanstuurt, waaronder het hellingsgevoelige tractiecontrolesysteem (TCS), het glijcontrolesysteem (SCS) en een voorwiel liftcontrolesysteem (LIF) en remcontrolesysteem (BC).
De XSR900 GP wordt ook het eerste Sport Heritage-model dat is uitgerust met het snelschakelsysteem van de derde generatie, dat het rijgedrag verbetert door naast de standaardfunctionaliteit ook koppelingsloos terugschakelen tijdens het accelereren en koppelingsloos terugschakelen tijdens het vertragen mogelijk te maken.
Technische kenmerken
- Opvallend ontwerp dat doet denken aan Grand Prix-racers uit de jaren 80 en 90
- Nieuw 5 inch TFT-kleurenscherm met connectiviteit
- Hoogwaardige, volledig instelbare KYB-vering voor en achter
- Nieuw ontworpen clip-on stuur en stuurschakelaars
- Deltabox-stijl chassis met geoptimaliseerde stijfheid
- Comfortabel hoofdzadel, nieuwe zijpanelen en afneembare zadelbekleding
- Nieuwe stijl voetsteunen en positionering
- Yamaha Ride Control YRC en IMU met 6 assen
- Cruisecontrol, Quick Shift System van de derde generatie en A&S-koppeling
- Geavanceerde CP3 890cc-motor met hoog koppel die voldoet aan de EU5+-normen
- Yamaha-wielen vervaardigd met spinsmeedtechnologie met Bridgestone Battlax Hypersport S23
Kleuren, beschikbaarheid en prijzen
De nieuwe XSR900 GP zal verkrijgbaar zijn in twee kleuren: Legend Red en Power Grey. Leveringsdata aan de Europese dealers en de prijzen verschillen per regio. Contacteer de nationale Yamaha-distributeur voor meer informatie.
Originele Yamaha accessoires en Faster Sons kleding
Yamaha heeft een scala aan pakket en afzonderlijke originele accessoires ontwikkeld waarmee de XSR900-eigenaar zijn motorfiets gemakkelijk een persoonlijk tintje kan geven.
Klanten kunnen deze pakketten en accessoires bestellen en op uw nieuwe XSR900 GP laten monteren voor ze hem ophalen bij de Yamaha-dealer. Alle items in de pakketten kunnen ook afzonderlijk worden gekocht en naast de setitems bevat de lijst met originele accessoires voor de XSR900 GP heeft ook een onderkuip, een kentekenplaathouder, een getint scherm en een Akrapovič-uitlaatsysteem.
Yamaha’s Faster Sons-kledinglijn is ontwikkeld als aanvulling op het Sport Heritage-motorengamma en bestaat uit onder meer stijlvolle T-shirts, truien, leren jassen, petten en patches die zijn afgestemd op de tijdloze uitstraling van de XSR.
MyGarage-app
Yamaha-klanten kunnen hun droom Sport Heritage-model vanuit het comfort van hun eigen huis samenstellen met de snelle en gebruiksvriendelijke MyGarage-app. Met de gratis app kunnen gebruikers originele accessoires aan hun gekozen model toevoegen en verwijderen om hun ideale XSR samen te stellen op hun smartphone of laptop.
MyGarage maakt het eenvoudiger om te kiezen welke accessoires u aan uw XSR wilt toevoegen. Het eindresultaat is vanuit elke hoek in 3D te bekijken. En om het nog gemakkelijker te maken, kan het voltooide item ook rechtstreeks naar de Yamaha-dealer van de klant worden gemaild, die dan meer informatie kan geven.
Ga naar www.yamaha-motor.be voor meer informatie over originele Yamaha-accessoires en -kleding of over MyGarage.
MyRide-app
Yamaha’s gratis MyRide-app biedt alle XSR-rijders de kans om meer uit hun rijervaring te halen met het volgen en maken van routes, rij-informatie zoals hellingshoek, afgelegde afstand en meer. Bovendien kunnen gebruikers hun eigen verhaal maken, foto’s toevoegen en delen met sociale media en de MyRide-community.
Noot van de redactie: Wilt u een Yamaha verzekeren? Bereken hier uw premie!